رول بار

رول بار یا همان آهن کشی داخل خودروهای دودیفرانسیل، ایمنی اتاق را بوسیله اتصال به شاسی تامین می کند و به هنگام واژگونی خودروها در مناطق صعب العبور ، از سرنشینان حفاظت می کند . رول بارها به وسیله اتصالات مورب و دقیق ، تحمل ضربات و فشارهای ناشی از وزن خودرو را دارند . امروزه این اتصالات به وسیله کامپیوتر طراحی می شود تا بیشترین تحمل را در برابر ضربات وارده ، داشته باشد. اتصالات داخلی خودرو ، به کمک جوش های قوی به شاسی متصل می شود. انواع رول بارها برای مصارف گوناگون ساخته می شوند. رول بارهای مخصوص مسابقات به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که پس از واژگونی خودرو ، جان راننده و سرنشینان آن حفظ شود. قطر لوله های استفاده شده بر حسب نوع استفاده به صورت های مختلفی انتخاب می شود. درمسابقات حرفه ای و در مناطقی که خطر واژگونی بیشتر وجود دارد از لوله هایی قطورتر و مقاوم تر استفاده می شود. در مدل های حرفه ای روی لوله ها را با ترکیبی از ابر و فوم می پوشانند تا از صدمات احتمالی ناشی از برخورد ، جلوگیری به عمل آید . در ادامه انواع رول بار را برایتان به صورت مصور توضیح خواهیم داد .
اولین نوع رول بارها ، مدلی است که بر روی بدنه خودرو، به وسیله پیچ های مقاوم متصل می شود و به صورت متحرک عمل می کند تا در استفاده روزمره از اتاق جدا و در مواقع نیاز به آن وصل شود . مقاومت این گونه از رول بارها کمتر از سایر مدل هاست و در هنگام واژگونی اتومبیل در فشار اولیه، شکل اصلی اتاق از بین می رود ؛ ولی ایمنی سرنشینان تا حد زیادی حفظ می شود . این گونه رول بارها هیچ گونه اتصالی به شاسی ندارند و از نوع فانتزی آن محسوب می شوند .


دومین نوع رول بارها ، مدلی است که به وسیله لوله ای مقاوم و قطور و اتصالات مورب و دقیق، شکل کلی رول بار را درون کابین خودرو تشکیل می دهد و هم چنین بعد از سوراخ کردن زیر آنها ، به سمت شاسی کشیده شده و با اتصالات قوی و جوش های مقاوم ، در برابر هرگونه ضربه و فشار ناشی از واژگونی ، امنیت سرنشین را تامین کرده و شکل اتاق را نیز حفظ می کند . رول بارهای حرفه ای و متصل به شاسی، به ۲ مدل کشیده می شود . مدل اول از داخل خودرو کشیده شده و تا حد زیادی فضای داخلی خودرو را کم کرده و از انعطاف راننده می کاهد ولی شکیل تر و نیز مقاوم تر می باشد. نوع دوم، از خارج بدنه اتومبیل و چسبیده به آن کشیده شده و از روی سقف امتداد می یابد و به شاسی منتهی می شود . این نوع از لحاظ ایمنی در سطح بالایی قرار دارد ولی حجم خارجی خودرو را زیاد می کند . این گونه از رول بارها معمولا در سقف خودرو به باربند متصل می شود که بر زیبایی خشن خودرو می افزاید. رول بار در مسابقات ، برای شرکت کنندگان الزامی بوده و هرگز اتومبیل فاقد رول بار ، اجازه شرکت در مسابقات ، اعم از خارجی و داخلی را ندارد . در بسیاری از مسابقات داخلی قهرمانی کشورمان بارها دیده شده که به یمن تجهیزاتی مانند رول بار ، رانندگان اتومبیلهایی که واژگون شده اند هیچ گونه آسیبی متوجه شان نشده و در بعضی از موارد دوباره به مسابقه برگشته اند .
طریقه ساخت برخی از رول بارها به قدری حرفه ای و دقیق است که گویی این حجم لوله ها و اتصالات اضافه شده جزئی از خود اتومبیل هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد