رول بار یا همان آهن
کشی داخل خودروهای دودیفرانسیل، ایمنی اتاق را بوسیله اتصال به شاسی تامین
می کند و به هنگام واژگونی خودروها در مناطق صعب العبور ، از سرنشینان
حفاظت می کند . رول بارها به وسیله اتصالات مورب و دقیق ، تحمل ضربات و
فشارهای ناشی از وزن خودرو را دارند . امروزه این اتصالات به وسیله
کامپیوتر طراحی می شود تا بیشترین تحمل را در برابر ضربات وارده ، داشته
باشد. اتصالات داخلی خودرو ، به کمک جوش های قوی به شاسی متصل می شود.
انواع رول بارها برای مصارف گوناگون ساخته می شوند. رول بارهای مخصوص
مسابقات به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که پس از واژگونی خودرو ، جان
راننده و سرنشینان آن حفظ شود. قطر لوله های استفاده شده بر حسب نوع
استفاده به صورت های مختلفی انتخاب می شود. درمسابقات حرفه ای و در مناطقی
که خطر واژگونی بیشتر وجود دارد از لوله هایی قطورتر و مقاوم تر استفاده می
شود. در مدل های حرفه ای روی لوله ها را با ترکیبی از ابر و فوم می
پوشانند تا از صدمات احتمالی ناشی از برخورد ، جلوگیری به عمل آید . در
ادامه انواع رول بار را برایتان به صورت مصور توضیح خواهیم داد .
اولین نوع رول
بارها ، مدلی است که بر روی بدنه خودرو، به وسیله پیچ های مقاوم متصل می
شود و به صورت متحرک عمل می کند تا در استفاده روزمره از اتاق جدا و در
مواقع نیاز به آن وصل شود . مقاومت این گونه از رول بارها کمتر از سایر مدل
هاست و در هنگام واژگونی اتومبیل در فشار اولیه، شکل اصلی اتاق از بین می
رود ؛ ولی ایمنی سرنشینان تا حد زیادی حفظ می شود . این گونه رول بارها هیچ
گونه اتصالی به شاسی ندارند و از نوع فانتزی آن محسوب می شوند .
دومین نوع رول
بارها ، مدلی است که به وسیله لوله ای مقاوم و قطور و اتصالات مورب و دقیق،
شکل کلی رول بار را درون کابین خودرو تشکیل می دهد و هم چنین بعد از سوراخ
کردن زیر آنها ، به سمت شاسی کشیده شده و با اتصالات قوی و جوش های مقاوم ،
در برابر هرگونه ضربه و فشار ناشی از واژگونی ، امنیت سرنشین را تامین
کرده و شکل اتاق را نیز حفظ می کند . رول بارهای حرفه ای و متصل به شاسی،
به ۲ مدل کشیده می شود . مدل اول از داخل خودرو کشیده شده و تا حد زیادی
فضای داخلی خودرو را کم کرده و از انعطاف راننده می کاهد ولی شکیل تر و نیز
مقاوم تر می باشد. نوع دوم، از خارج بدنه اتومبیل و چسبیده به آن کشیده
شده و از روی سقف امتداد می یابد و به شاسی منتهی می شود . این نوع از لحاظ
ایمنی در سطح بالایی قرار دارد ولی حجم خارجی خودرو را زیاد می کند . این
گونه از رول بارها معمولا در سقف خودرو به باربند متصل می شود که بر زیبایی
خشن خودرو می افزاید. رول بار در مسابقات ، برای شرکت کنندگان الزامی بوده
و هرگز اتومبیل فاقد رول بار ، اجازه شرکت در مسابقات ، اعم از خارجی و
داخلی را ندارد . در بسیاری از مسابقات داخلی قهرمانی کشورمان بارها دیده
شده که به یمن تجهیزاتی مانند رول بار ، رانندگان اتومبیلهایی که واژگون
شده اند هیچ گونه آسیبی متوجه شان نشده و در بعضی از موارد دوباره به
مسابقه برگشته اند .
طریقه ساخت برخی از رول بارها به قدری حرفه ای و دقیق است که گویی این حجم لوله ها و اتصالات اضافه شده جزئی از خود اتومبیل هستند.