افرود هنر است هنر استفاده از ماشین در شرایط سخت در افرود حتی بیهوده ترین لوازم بعضی وقتا کمک چندانی به ما میکنند.
مورد بعدی استفاده صحیح از دنده کمک هست به طور عام اگر بخواهیم بررسی کنیم
در ماشین های دو دیفرانسیل ماشین در حالت معمول نیروی موتور به دو چرخ عقب
منتقل میشه. دنده کمک اهرمیست در کنار دنده که معمولا 3 حالت H و l و n
داره
در بعضی از ماشین ها مثله لندرور و یا جیپ کاام دو تا اهرم هست که در کاام
به طور مثال اهرم سمت چپ برای درگیر کردن دیفرانسیل جلوی ماشین است و اهرم
سمته راست هم حالت سبک و سنگین میباشد.
در ضمن یک حالت هم وجود داره برای استفاده از وینچ های مکانیکی در این حالت
ماشین هیچ حرکتی نمیکنه و گاردون جلو به حرکت در میاد که به کمک سبک
اصطلاحا دنده برفی هم میگویند.
دوستان توجه داشته باشید که ضرایب دیفرانسیل و دنده های گیربکس در ماشین
های مختلف متفاوت هست برای همین نمیتونیم به طور قطعی بگیم از شیبی با
اینقدر درصد با فلان دنده بروید مثلا خود من وقتی با جی ام سی(GMC) رانندگی میکردم
همیشه با 2 راه میفتادم دنده و خیلی از جاها ماشینو تو کمک نمیزاشتم اما
همین لندکروزی که دستمه شرایطش خیلی فرق میکنه.
راستی در محور جلوی بعضی ماشین ها پلوس خلاص کن وجود داره که 2 حالت freeو
لوک داره که موقع استفاده از دنده کمک ان را روی لوک قرار میدهند حتما از
درست بودن ان مطمین شوید در بعضی مواقع هرز میشود و در مدت زمان طولانی
امکان جام کردن وجود داره.
حتما موقع خارج شدن از افرود به حالت اولیه برگردانید.
در بعضی ماشین ها موقع کمک گرفتن فرمان تا حدودی سفت میشه که امر طبیعی هست.
چند نکته:
1.وقتی ماشین شما در اواسط شیب در اصطلاح کم اورد سعی کنید سریع ماشین را
دنده عقب بگزارید و از ترمز کردن پرهیز کنید و هرگز با فرمون بازی نکنید که
کارتان را نه تنها سخت میکند بلکه خطر ناک میکند.
2. مهم ترین اصل در افرود خونسردی هست ماشین خودرا باور داشته باشید و در
مواقع بحرانی باش حرف بزنید و استرس خودرا خالی کنید مثلا فریاد بزنید تو
میتوووووووونی منم میدونم.
3.هنگام گیر کردن قبل از هر عکس العملی پیاده شید و موقعیت را بسنجید به
جای این که حرص بخورید و بدو بیراه بگید ببینید مشکل از کجاست به ایکاش و
اگر ها فکر نکنید
4.وسایلی را که در ماشین میزارید مانند جک هایلیفت وافل برد و .......را
برای زیبایی تنها نگزارید سعی کنید استفاده از انرا قبل ازینکه در موقعیتی
گیر کنید یاد بگیرید
5. هروقت ماشین شما در یک شیب جانبی گیر افتاد که احتمال چپ شدن دادی سعی
کنید از گاز دادن بیهوده بپرهیزید فقط کار را سخت میکنید و زیر پای خود چاه
میکنید. بهترین کار مهار کردن ماشین با تسمه و ضناب محکم هست بدین صورت که
2 ماشین در بالا دست شما قراربگیرد جوری که نوک ماشین مقابل ماشین شما
باشد نه بر عکس و نه تنها شما رو میکشند بلکه از زیر خالی کردن جلوگیری
میکنند این کار نیاز به مهارت زیادی دارد و اگر کسانی که به کمک میایند
ناشی باشند به شما اسیب بیشتری میزنند
6. هرگاه ماشین را خواستید با سیم بکسل بکشید یا در اورید هرگز و هرگز
نزدیک سیم نگزارید کسی قرار بگیرد و روی سیم یه پتو بپچید چون ترکش های
پاره شدن سیم بی نهایت خطرناک هست.