مصاحبه ماهنامه ورزشی و گردشگری ارژنگ

مصاحبه ماهنامه ورزشی و گردشگری ارژنگ با مدیر گروه شاهرود آفرود

 
                            

در زیر مصاحبه دوستانه خبرنگار ماهنامه ارژنگ سرکار خانم ملیحه محمودی با مدیر و موسس گروه شاهرود آفرود رو خواهید خواند.

 بسمه تعالی


ابتدا خودتون رو معرفی کنید:

- بنده حسین فرخی نژاد اهل و ساکن شاهرود و متولد سال 1363 هستم.

در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟
- در حال حاضر فروشگاه کاشی و سرامیک دارم(قصرکاشی)  و همچنین مدیرعامل کارخانه پنجره های دو جداره هماپارس نیز هستم همچنین تورلیدر میراث فرهنگی و گردشگری هستم که گهگاهی اقدام به برگزاری تورهای گردشگری مینمایم.

یعنی شما مجوز برای اجرای تور دارید؟ و چه مدت است که به این کار مشغول هستید؟
- بله من از سال 1387 مشغول به این کار شدم و از همان سالها دوره های متعدد گردشگری رو گذراندم و مجوز اجرای تور رو اخذ کردم.

آیا منظورتون از اجرای تور ، تور آفرود است یا تور با خودروهای عمومی؟
- برای من فرقی نداره و همه جور توری اجرا میکنم ولی جالبه بگم اولین توری که اجرا کردم تور آفرود بود که با 6 خودروی دو دیفرانسیل در منطقه خارتوران اجرا شد.

آفرین به شما، یعنی شما از سال 87 در زمینه آفرود فعال بودید؟
بله درسته، من از سال 1380 وارد این رشته ورزشی شدم و با خرید خودروی تویوتای لندکروزر 3 اف وارد دنیای آفرود شدم.

از اولین تور آفرودی که اجرا کردید یادتون هست؟از گردشگرهاش؟از ماشین هاش و راننده هاش؟
- بله کاملأ یادم هست، اولین تور آفرود من گردشگرانی از تهران داشت که از انجمن گردشگران ایران (آنوبانینی) با مدیریت آقای مهدی غلامی برای دیدن منطقه خارتوران آمده بودند اجرا شد. ما شش دستگاه خودرو بودیم که به غیر از ماشین خودم که تویوتا لندکروز بود پنج دستگاه خودروی دیگه هم همراه ما بودند، پاترول 4 درب آقای وفایی(کارخانه آرد)، پاترول 4 درب آقای احمدی(باطریسازی خ تهران)، پاترول 4 درب آقای جلالی(مسئول برق شهرداری) ،رنجرور 2 درب آقای امید مهینی(لوازم یدکی خ تهران) و رنجرور 4 درب آقای سهراب ذوالفقاری (کشاورز) بودند که امیدوارم هر جا هستند حالشون خوب باشه.

میشه بگید چه دوره هایی رو گذراندید؟ منظورم دوره های مربوط به گردشگری و آفرود است
:
- بنده از سال 87 تا کنون توانستم دوره های زیر رو با موفقیت به پایان برسانم:

1) دوره تور لیدری از موسسه ارسباران

2) دوره لوکال گاید (راهنمایان محلی) از موسسه طبیعت آقای اینانلو

3) دوره کوهپیمایی از هیأت کوهنوردی استان گلستان آقای یوسف هاشمی

4) دوره طبیعت گردی از دانشگاه سمنان شرکت ژئوتوریسم پارس خانم غضبانی

5) دوره ستاره شناسی

6) دوره کمکهای اولیه از جمعیت هلال احمر شهرستان شاهرود

7) دوره تکمیلی کمکهای اولیه از جمعیت هلال احمر شهرستان شاهرود

8) دوره دارو شناسی از جمعیت هلال احمر شهرستان شاهرود

9) دوره تزریقات از جمعیت هلال احمر شهرستان شاهرود

10) دوره زبان تخصصی گردشگری زیر نظر استاد سراج از آمریکا

11) دوره مدیریت تورلیدری از موسسه TCKIT آلمان توسط پرفسور Helmut Kohlert در کشور امارات متحده عربی

12) دارای گواهینامه ICS کانادا در مدیریت گشت ها (تورلیدری) در کشور امارات متحده عربی


آفرین به شما، پس چطور بعضی از همکاراتون توی سایت های مجازی درباره شما تبلیغ سوء میکنند و میگویند که شما بدون مجوز کار میکنید؟
- همکارهای ما نسبت به ما لطف دارند البته ما همکاری در این شهر نداریم بلکه تعدادی از اعضای سابق گروه ما هستند که گهگاهی نظراتی میدن و همچنین رئیس هیأت اتومبیلرانی شاهرود که لطف ویژه ای به بنده و گروه ما دارند و با نامه نگاری و گزارشهای متعدد به اداره اماکن و... سعی در ضربه زدن به گروه ما دارند که بحمدلله بار کج هیچگاه به منزل نخواهد رسید.

منظورتون رو نفهمیدم دلیل این سنگ اندازیها و مشکلاتی که فرمودید چیه و چرا با شما مشکل دارند؟

- دلیلش واضحه مهمترین علتش اینه که ما عضو هیأت نشدیم و هزینه ای به هیأت پرداخت نکردیم

چرا عضو نشدین؟ مگه چقدر بود؟
مبلغ عضویت که ناچیز است فکر میکنم حدود 140 هزار تومن ولی این پول یه جورایی میشه گفت پوله زوره و نیازی به پرداخت این مبلغ نیست چون اولأ زمینه کاری ما تور گردشگری  و طبیعت گردی است و ورزشی نیست که بخوایم عضو هیأت ورزشی بشیم ثانیأ هیأت باید در مقابل دریافت این وجه خدماتی مثل پیست آفرود و بیمه سرنشین ارائه دهد که متأسفانه هیأت شاهرود هیچگونه خدماتی ارائه نمیکند و فقط طلب پول میکند.

یعنی منظورت اینه که اگر عضو هیأت هم نباشی میتونی فعالیت آفرود داشته باشی؟آخه تا جایی که من میدونم رشته موتور کراس اینطور نیست و باید حتمأ کارت عضویت هیأت رو داشته باشی؟
- بله کاملأ درسته رشته موتور کراس بخاطر نوع موتورسیکلت ها و ممنوع بودن تردد آنها حتمأ باید زیر نظر هیأت باشند و کارت عضویت داشته باشند ولی خودروهای دودیفرانسیل(آفرود) مشکل تردد و...ندارند که نیازی به عضویت داشته باشند.

هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی شاهرود رو چطور ارزیابی میکنید؟
- شاهرود بخاطر علاقمندان زیادی که داره چه در زمینه اتومبیلرانی چه در زمینه موتورسواری جای پیشرفت زیادی داره ولی متأسفانه با مدیریت ضعیف ، آینده تاریکی در انتظار این هیأت است هیأتی که جناحی کار میکنه و مسئولینش بجای پیشرفت این ورزش و پرورش ورزشکاران این رشته فقط به فکر پیشرفت شخصی خود و پارتی بازی و... هستند هیچگاه موفق نخواهند بود.

در سایت شما خواندم که اخیرأ مسابقه آفرود در شهر شاهرود برگزار شد آیا شما هم شرکت کردید؟
- خیر

میتونم علتش رو بپرسم؟
- علتش پایین بودن سطح مسابقه و غیر استاندارد بودن پیست و مسیر و کلاسها بود.

راستی شنیدم شما زمانی رئیس کمیته دو دیفرانسیل هیأت شاهرود بودید؟ چرا الان در آن پست مشغول نیستید؟
- جواب این سوال رو در سوالهای قبلی دادم.

نظر شما راجع به بقیه اعضای هیأت اتومبیلرانی شاهرود چیه؟
- منظورتون از اعضا؟

منظورم رئیس کمیته دو دیفرانسیل و بقیه روئسای کمیته ها؟

- والا در حال حاضر رئیس کمیته دودیفرانسیل آقای اجدادی است که یقینأ برای اجرای مسابقه آفرود زحمت زیادی کشیدند و همچنین آقای گرگانی رئیس کمیته موتور کراس که ایشون هم خیلی فعال هستند و متأسفانه کسی دیگه رو در هیأت نمیشناسم،آخه عادت هیأت شاهرود اینه که هر نفر که مسئولیتی در هیأت داره تاریخ مصرف داره و بعد از مدتی باید برکنار بشه و من این جدیدا رو نمیشناسم.

از این بحث خارج بشیم سوال بعدی من درباره طبیعت شاهروده که دوست دارم نظرت رو راجع بهش بدونم
- شاهرود از لحاظ اکوتوریسمی موقعیت خاصی داره،جنگل ابر،پارک ملی توران،خوش ییلاق و... از مناطق هدف گردشگری توریستهای خارجی از سراسر دنیاست که باید بصورت ویژه نگهداری بشه.

سوال آخر من درباره جنگل ابره، امسال در تابستان شورای اسلامی روستای ابر اقدام به اخذ ورودی در جنگل ابر نمود که مسلمأ موافق ها و مخالف هایی داشت نظر شما که فعال گردشگری هستید در این زمینه چیه؟
- بنده سالها پیش این ایده رو به اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود دادم و گفتم که باید در ابتدای ورودی جنگل ابر از خودروها  و موتورسیکلت ها ورودی دریافت شود و در عوض خدماتی به گردشگران ارائه شود خدماتی همچون سرویس بهداشتی و... که نیاز این جنگل بود که خدا رو شکر امسال با اخذ ورودی و بازگشایی سرویسهای بهداشتی رضایت گردشگران بیشتر از قبل بود و این گامی مهم در خدمت رسانی به گردشگران است.

صحبتی یا پیشنهادی به مسئولین راجع به جنگل ابر و یا آفرود ندارید؟
- مهمترین پیشنهاد بنده راجع به جنگل ابر اینه که بهتره برشورهایی چاپ بشه که به هنگام اخذ ورودی به گردشگران داده بشه راجع به اهمیت طبیعت و جنگل ابر و قدمت این جنگل و نیز کروکی مسیرهایی که گردشگران میتوانند در آن کمپ بزنند و آتش کنند در آن ذکر شود تا علی رقم فرهنگ سازی طبیعت، از سرگردانی طبیعت گردان در جنگل جلوگیری شود.
و باید نیروی محترم انتظامی با گروه ها و افرادی که بصورت غیر مجاز اقدام به برگزاری تورها(تورهای عمومی و آفرود) میکنند برخورد کنند و جلوی این افراد سودجو گرفته شود تا مشکلی برای طبیعت و طبیعتگردان ایجاد نشود و خدای ناکرده خاطره بدی در ذهنشان از شاهرود باقی نماند.
حرف دیگری ندارم و امید دارم مشکلاتی که در صحبت هام بهش اشاره کردم حل شود تا جلوی تند روی بعضی از افراد و گروه ها گرفته شود.

با تشکر از شما و سردبیر ماهنامه ارژنگ
   

ماهنامه ورزشی طبیعتگردی ارژنگ چاپ شهریورماه

http://www.arjang-mn.ir/   

نظرات 1 + ارسال نظر
م.ک سه‌شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 14:23

.

دوست عزیز ممنونیم از محبتتون نسبت به گروه

به دلیل توهین به اشخاص حقیقی و... از پذیرش نظر شما معذوریم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد