تاریخچه لندرور و تولید رنجرور

تاریخچه لندرور و تولید رنجرور


تولید لندرور به زمانی بازمی‌گردد که جنگ جهانی دوم باتمام تلفات و ویرانیهایش پایان گرفته بود و کـارخانه روور هم که در سـالی هـیل انگلستان واقع شده بود مانند بسیاری از کارخانه‌های دیگر با پایان گرفتن جنگ می‌بایست سیاست جدیدی را برای تولیدات خود اعمال می‌کرد.

این کارخانه که در آن زمان به تولید اتومبیل موریس مشغول بود و در کنار آن مقداری از لوازم و ماشین‌آلاتی را که در شرایط جنگ مورد نیاز بود نیز تولید می‌نمود، با پایان گرفتن جنگ تصمیم به تولید وسیله نقلیه‌ای گرفت که بتوان با صادر کردن آن قسمتی از نیاز وارداتی خود را نظیر مواد اولیه تأمین کند و همچنین خودرو تولید شده برای فعالیتهای عمرانی پس از جنگ نیز مفید واقع گردد.

برحسب تصادف (یا از روی خوش شانسی) آقای موریس ویلکس (سرمهندس کارخانه) به همراه برادرش تصمیم به طراحی و تولید یک اتومبیل چند منظوره دو دیفرانسیل گرفتند که بتوان آن را جایگزین اتومبیل دو دیفرانسیل آمریکایی جیپ ویلیز که در آن زمان یعنی سال ۱۹۴۷ اولین و تنها خودرو دو دیفرانسیل بود، بکنند.

بعد از گذشت پنج ماه اولین نمونه این تولید جدید که لندرور نامیده می‌شد، حاضر شد. زمان در تولید این خودرو بسیار حائز اهمیت بود زیرا می‌بایست برای بقای کارخانه هرچه زودتر به بازار جهانی راه پیدا می‌کرد و سرانجام در سی‌ام آوریل ۱۹۴۸ برای اولین بار در نمایشگاه جهانی خودرو در آمستردام، لندرور به جهانیان معرفی شد.این خودرو به زودی نظرها را متوجه خود نمود زیرا دارای ویژگیهای خاصی بود، خودرویی چندمنظوره بود که جزئیات زیادی در طراحی آن رعایت شده بود. جنس بدنه آن از آلومینیوم بود و این مسأله باعث جلوگیری از زنگ‌زدگی و پوسیدگی در اثر رطوبت می‌شد.لندرور دارای موتوری چهارسیلندر بود که توسط گیرباکسی چهارسرعته نیرو را به چهار چرخ منتقل می‌کرد و در کنار آن از گیرباکس کمک نیز سود می‌جست، بنابراین دارای چهار دنده سبک و یک دنده عقب و چهار دنده سنگین و یک دنده عقب سنگین بود.فیلتر هوای روغنی که برای آن در نظر گرفته شده‌بود از ورود کوچک‌ترین ذرات غبار به درون موتور جلوگیری می‌کرد و به‌کار رفتن سیستم آب تحت فشار درون سیستم خنک‌کننده موتور پدیده‌ای نو در آن زمان به حساب می‌آمد.سیستم ترمزدستی بر روی گاردان عمل می‌کرد بنابراین در شیب‌های تند با اطمینان کامل اتومبیل را در سرجایش میخ‌کوب می‌کرد.از دیگر ویژگی‌های این خودرو تعبیه قسمتی مخصوص برروی گیربکس بود که توسط آن می‌شد نیروی موتور را برای به ‌کار اندازی دستگاههای مختلفی نظیر پمپ‌های آب، ژنراتورهای مختلف، وینچ گاردانی (مکانیکی) و بسیاری نیازهای دیگر استفاده نمود.تمام این پارامترها به اضافه دسترسی آسان به قسمت‌های مختلف خودرو جهت تعمیرات و نگهداری آسان آن، این خودرو را متمایز کرده بود و همین تمایز باعث شد تا ایده‌های مختلفی برروی این خودرو شکل بگیرد، از اتومبیل آتش‌نشانی تا وسیله‌ای برای سم‌پاشی زمینهای کشاورزی و حتی تبدیل آن به یک نوع Hovercraft و یا لکومتیوی کوچک برای کارهای سبک برروی ریل راه‌آهن. با توجه به این مطالب می‌توان دریافت که لندرور اتومبیلی بود که از ابتدا با هدف چندمنظوره بودن ساخته ‌شده بود. در زمانی که برادران موریس در کارخانه خود سرگرم ساخت و تغییرات جدید برروی این خودرو بودند، افراد ماجراجوی بسیاری با استفاده از این خودرو به مناطق ناشناخته سفر می‌کردند. لازم به‌ ذکر است که در بسیاری از مناطق دورافتاده اولین خودروئی که مردم با آن آشنا شدند لندرور بود.

در سال ۱۹۶۷ کمپانی روور تصمیم گرفت خودرویی چند منظوره (شهری ـ بیابانی) ولی راحت تر و لوکس تر از لندرور که خودرویی بسیار خشن بود طراحی کند در نتیجه اقدام به طراحی خودرویی کرد که بعدهابه نام RANGE ROVER شناخته شد.

از سال ۱۹۷۰ که رنجرور پا به عرصه وجود نهاد، الگوی تمام سازندگان خودروهای Sport Utility Vehicle) SUV) نسل جدید لوکس (شهری ـ بیابانی) سراسر جهان گشت. درتولیدات SUV سایر خودرو سازان همواره ردپایی از ایده های به کار رفته در رنجرور به چشم می خورد به نحوی که رنجرور را در دسته خودرو های راهبر پیشتاز (Flagship Vehicles) قرار داده است. بنا بر مستندات کارخانه روور تعداد بیست و شش عدد خودرو پروتو تایپ و چهل عدد رنجرور پیش تولید از ابتدای سال ۱۹۶۷ تا انتهای سال ۱۹۶۹ ساخته شده است که هنوز موجود می‌باشند.

رنجرور از ابتدا تولید تا حال حاضر در سه نسل به شرح زیر تولید شده است:

نسل اول از ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۵

نسل دوم از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳

نسل سوم از ۲۰۰۴ تا کنون

موتور مدلهای ساخت ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۹ دارای حجم۳۵۲۸ سی سی و موتور مدلهای ساخت ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ دارای حجم ۳۹۴۷ سی سی و موتور مدلهای ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۳ دارای حجم ۴۱۹۷ سی سی هستند و همگی ساخت کارخانه روور می‌باشند.در سال ۱۹۸۱ نوع چهار درب رنجرور به بازار آمد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و بعداز سال ۱۹۸۴ جز در موارد خاص سفارشی، نوع دو درب رنجرور دیگر به صورت انبوه تولید نگردید.

در سال ۱۹۸۶ نوعی موتوردیزل چهار سیلندر خطی ساخت ایتالیا با حجم ۲۳۹۳ سی سی در روی بعضی از رنجرورها بنا بر سفارش نصب گردید که این موتور با موتور ۲۰۰TDi توربوشارژ روور در سال ۱۹۹۲ تعویض شد و نهایتاً موتورجدید سوپر شارژ ۳۰۰TDi ساخت روور در اواخر سال ۱۹۹۴ جایگزین قابل دو نمونه قدیم گشت.پس از سال ۱۹۸۶ هم سیستم سوخت رسانی رنجرور از کاربراتوری به انژکتوری با کنترل الکترونیکی ارتقا پیدا نمود. به مرور گیرباکس اتوماتیک نیز در سال ۱۹۸۲ (کرایسلر سه سرعته) و در سال ۱۹۸۵ (ZF چهارسرعته) به آپشن های رنجرور اضافه گردید.

R1bcs.JPG

از سال ۲۰۰۴ تـا ۲۰۰۸ موتورهای گوناگونی نظیر جـگوار و ب ام و (BMW) و فورد به ترتیب بر روی رنجرورها نصب شده است. مالکیت برند رنجرور از ابتدا تاکنون به شرح زیر بوده است:

۱۹۷۰−۱۹۸۶ بریتیش لیـلاند

۱۹۸۶−۱۹۸۸ گروه روور

۱۹۸۸−۱۹۹۴ سازمان هوا فضا بریتانیا

۱۹۹۴−۲۰۰۴ ب ام و (BMW)

۲۰۰۴−۲۰۰۸ فورد

۲۰۰۸ تاکنون تاتا موتورز

.

رانندگی با رنجرور بسیار لذت بخش است و احساس خوبی که به راننده دست می‌دهد ناشی از تسلط کامل و دید بسیار وسیع و قدرت موتور ۱۶۵ اسبی V۸ آن است. همچنین نرم بودن بی نظیر رنجرور در جاده‌های پر دست انداز نیز آن را جهت خیابان‌های پر از چاله و سرعت گیر شهرهای ایران ایده آل کرده‌است.رنجرور بسیار بادوام و قوی و قابل اعتماد است و می‌توان تعداد زیادی از انواع مدل‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۹ آن را یافت که هنوز کاملاً سالم و سرحال هستند و در خیابان‌ها و جاده‌ها وکوه‌ها و بیابان‌های ایران می‌تازند. در صورتی که سایر خودرو‌های با سن و سال مشابه آنها، سالها است که از دور خارج شده‌اند.مدل‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۸ در ایران فراوان تر هستند و توسط دو شرکت مرتب و رایزن بطور رسمی قبل از انقلاب وارد ایران شده‌اند.

افتخارات

از افتخارات این خودرو این است که تنها خودروی موجود در موزه لوور پاریس است و در زیر آن نیز چنین نوشته‌اند :

خودرویی که بیشترین خدمت را به بشریت کرده است. ( مدل ۱۹۷۵) با وجود قدیمی بودن در ایران ولی هنوز خودرو شماره یک مسابقات offroad ایران محسوب شده و در سال‌های اخیر چندین بار رتبه نخست را کسب کرده است. رنجرور در تمام دنیا خودرویی محبوب و ارزشمند است و طرفداران خاص خود را دارد.

نمایندگی ها

این خودرو اولین بار توسط شرکت مرتب خودرو وارد ایران شد ولی در حال حاضر در ایران هیچ نماینده‌ای ندارد.ولی در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای نمایندگی‌های زیادی است. امکانات رنجرورهای قدیمی قابل رقابت با امکانات خودرو‌های روز دنیا است و به دلیل همین امکانات هنوز در سرتاسر دنیا چرخ این مدل از رنجرورها بر جاده‌ها و کوه‌ها و بیابان‌ها می‌چرخد.

از جمله این امکانات:

  1. سبک بودن بدنه (به علت آلومینیم بودن عمده بدنه: سقف و گلگیرهاو درها)
  2. پرشتاب بودن آن در مقایسه با خودروهای ۴WD (به علت سبک بودن و موتورV۸ و وجود دو کاربراتور)
  3. دارای قفل دیفرانسیل از داخل خودرو (بسیاری از خودروها مانند پاترول، لندکروز و بلیزر هنوز پلوسشان از وسط چرخ درگیر و یا خلاص می‌شود و در صورت گیر کردن خودرو در چاله‌های باتلاقی، نیاز به پیاده شدن شخص در گل و لای برای فعال کردن آن است.)
  4. فنرهای لول در هر چهار چرخ که موجب نرم بودن فوق العاده این خودرو شده‌است.
  5. کورس زیاد بازی چرخ‌ها در جهات مختلف در پستی و بلندیها وکشش بلند فنرها در گودالهای عمیق
  6. دارای کمک فنر حفظ تعادل اتاق Levelling Unit در قسمت بالای دیفرانسیل عقب
  7. مصرف کم نسبت به خودرو‌های مشابه (در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۴ لیتر در حالی که پاترول با وجود ۴ سیلندر بودن در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۰ لیتر می‌سوزاند.)
  8. دنده سنگین در ۵ حالت (۴ سرعت جلو+۱ دنده عقب)
  9. گرم کن و برف پاکن و شیشه شوی عقب
  10. رینگ‌های بسیار مقاوم و محکم فولادی با آلیاژ مخصوص با قابلیت تیوبلس و مناسب برای مناطق سنگ لاخ
  11. شاسی فوق العاده قوی (شاسی کلیه خودروهای روور دارای گارانتی مادام‌العمر می‌باشد.)
  12. نپوسیدن درهاو گلگیرها و سقف به علت آلومینیوم بودن
  13. صندلی تاشو عقب برای حمل بار با حجم زیاد
  14. دارابودن کولر (سقفی یا داخل موتور)
  15. فرمان هیدرولیک (به طوری که احساس می‌کنید سوار یک خودرو سواری با فرمان هیدرولیک شده‌اید)
  16. قابلیت روشن شدن با هندل (در زمانی که باتری ضعیف و یا از کار افتاده‌است.)
  17. ترمز دیسکی نیرومند در هر چهار چرخ
  18. ترمز دستی کوچک و بسیار قوی در روی خروجی جعبه دنده
  19. باز شدن کامل قسمت عقب خودرو به صورت دو درب مجزا: ۱- قسمت بالا(شیشه عقب)و۲- قسمت پایین(سکّو) که می‌شود هر تکه را به تنهایی در حرکت خودرو باز گذاشت
  20. امکان نصب وینچ مکانیکی PTO قدرتمند در روی سپر جلو با استفاده از نیروی موتور و با کارآیی عالی در مقایسه با وینچ های الکتریکی کم توان (نیروی وینچ با واسطه کلاچ دار از مرکز فولی سر میل لنگ جلو موتور گرفته میشود.)
  21. امکان نصب (آپشن) اوردرایو به گیرباکس و افزایش سرعت حداکثر در جاده های تخت و سرازیر (حدود ۳۰% کاهش دور موتور)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد