تفاوت موتورهای بنزینی و دیزلی

تفاوت موتورهای بنزینی و دیزلی

 

موتورهای بنزینی چه تفاوتی با موتورهای دیزلی دارند؟ یا اینکه اساساً چرا در خودروهای سنگین، قطارها، کشتی‌ها، ماشین‌های کشاورزی و برخی از خودروهای سواری از موتورهای بنزینی استفاده نمی‌شود و دیزل‌ها در آنجا از اولویت برخوردارند.



برای پاسخ به این سوال، چندین دلیل قانع‌کننده وجود دارد مهم‌ترین دلیل استفاده از موتور‌های دیزل صرفه اقتصادی‌بودن آن و سوختن کامل هیدروکربور است، همان‌طور که می‌دانید گازوییل به دلیل قیمت پایین از صرفه اقتصادی بهتری نسبت به بنزین برخوردار است، همچنین به دلیل سنگین‌بودن گازوییل نسبت به بنزین میدان مصرف آن نیز در موتور خودروهای سنگین پایین‌تر است.
در موتورهای دیزلی به دلیل احتراق کامل گاز خروجی از اگزوز، هیچ‌گونه هیدروکربور نسوخته یا نیم‌سوز ندارد، در نتیجه باعث آلوده‌شدن محیط‌زیست نمی‌شود و راندمان حرارتی بالایی هم دارد البته احتراق کامل در این نوع موتورها ناشی از د قت زیاد سیستم سوخت‌رسانی است.
موتور دیزل مانند موتورهای بنزینی از نوع احتراق داخلی «درون‌سوز» بهره می‌برد، یعنی انرژی شیمیایی سوخت در داخل سیلندر به انرژی حرارتی و سپس انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود و قدرت لازم را به وجود می‌آورد. اگر به مراحل کاری این نوع موتورها نگاهی بیاندازیم، شیوه کارکرد آنها شبیه به موتورهای بنزینی است با این تفاوت که در موتورهای دیزلی احتراق یا انفجار در اثر فشار و حرارت بالا و بدون احتیاج به شمع و جرقه صورت می‌گیرد، به طور کل در این نوع موتورها سیستم جرقه‌زنی وجود ندارد، همچنین سیستم سوخت‌رسانی در تمام موتورهای دیزل به صورت انژکتوری است، دلیل این امر هم این است که چون گازوییل سوخت نامرغوب‌تر و سنگین‌تری نسبت به بنزین است و درجه اشتعال خیلی پایین‌تری هم دارد باید حتماً به صورت پودر درآید تا مشتعل شود.

نسبت تراکم در این موتورها فوق‌العاده بالاست که از یک‌بیست‌ودوم تا یک‌چهاردهم با توجه به شکل اتاق احتراقی و طبیعی موتور متغیر است. در موتورهای دیزلی بر اثر فشار خیلی بالا، هوا کاملاً فشرده می‌شود و دما به طور شدیدی بالا می‌رود- در آخرین لحظه که دما و فشار هوا به بالاترین حد خود می‌رسد، انژکتور یا سوخت‌پاش، گازوییل را به داخل محفظه احتراق می‌پاشد در این لحظه به علت فشار و دمای بالا، گازوییل پودر و با هوا مخلوط می‌شود و پس از چند لحظه که به آن تاخیر احتراق می‌گویند، منفجر می‌شود «احتراق‌ بدون جرقه» البته عمل تزریق اینجا تمام نمی‌شود، زیرا انژکتور پاشش خود را از لوله ادامه می‌دهد، این عمل طول زمان احتراق را بالا می‌برد که قدرت فوق‌العاده‌‌ای نیز تولید می‌کند، با این کار فشار احتراق کم نمی‌شود به عبارت دیگر ادامه احتراق در زمان طولانی‌تر جبران بزرگ‌شدن حجم سیلندر را می‌نماید به همین خاطر به موتور دیزل، موتور فشار ثابت می‌گویند، در موتورهای دیزلی پیستون برای مدت بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی تحت تاثیر فشار احتراق قرار می‌گیرد از آنجا که تمام اصول کاری موتور دیزل بر پایه تزریق سوخت است، پس باید دستگاه سوخت‌رسانی و تزریق سوخت، بسیار دقیق کار کند، یعنی مطابق با نیاز راننده سوخت تزریق کند- لحظه شروع تزریق باید کاملاً حساب‌شده باشد. سوخت باید به طور کامل به پودر و ذره تبدیل شود و به اتاق احتراق برود و در تمام فضای اتاق احتراق پخش شود، این اعمال باعث می‌شود احتراق به طور کامل انجام شود که همین اعمال راندمان کاری موتور را بالا می‌برد، این به آن معنا است که گاز خروجی اگزوز حداقل هدروکربور نسوخته را دارد. عوامل زیادی هستند که احتراق را در موتور دیزل کامل می‌کنند، از جمله: انواع شکل اتاق احتراق با کیفیت‌های متفاوت در اختلال سوخت و هوا- اصلاح دستگاه سوخت‌رسانی تولید سوخت مناسب برای احتراق- نصب دستگاه‌های پیش‌سوز یا فیلترهای مخصوص در خروجی موتورها و اگزوزها- تمام این موارد برای بالابردن راندمان حرارتی موتور است که تاثیر زیادی در تولید قدرت دارد.

اما اجزای دستگاه سوخت‌رسانی در موتورهای دیزل بسیار حساس و دقیق است. با هم به بررسی انتقال سوخت از باک تا اتاق احتراق می‌پردازیم. به عامل اول باک می‌رسیم، این وسیله که برای نگهداری گازوییل استفاده می‌شود دارای سوراخی در قسمت بالایی باک است که علت آن ورود هوا است



برگرفته از سایت:offroad4x4


 

نظرات 1 + ارسال نظر
معین یکشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 16:38

سلام خیلی ممنون از اطلاعات عالیتون
یک سوال داشتم میشه ماشینی که موتورش بنزینی باشه رو موتور دیزل نصب کرد روش از نظر قانونی مشکلی نداره؟

سلام دوست گرامی
کاملأ خلاف قانونه و خودرویی که موتورش بدین صورت عوض بشه از نظر قانون ، اینکار تغییر وضعیت خودرو محسوب میشود و خودرو به پارکینگ منتقل خواهد شد.
ضمنأ به این خودرو نه معاینه فنی میدن و نه میشه تعویض پلاک کرد و در تصادفات مقصر صد در صد محسوب میشود.
موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد