وینچ های آفرود (کشنده سیمی)

وینچ های آفرود (کشنده سیمی)


  

اگر از کوره راه های کوبیده شده خیلی دور شوید، بالاخره به جایی می رسید که ماشینتان گیر می کند و باید بیرون کشیده شود. این کار را در زبان آفرودی “بازیافت” یا ریکاوری می گویند و وینچ متداول ترین ابزار ریکاوری است. وینچ وسیله بالابرنده یا کِشنده ای است که از یک طناب، کابل یا زنجیری تشکیل شده که به دور یک غلطک افقی چرخنده پیچیده می شود. منبع نیرو که عمدتا یک موتور است باعث می شود غلطک مانند قرقره عمل کند.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

در اکثر ماشین های آفرود وینچ روی سپر نصب می شود، و معمولا سپر جلو.

آنچه که گفته شد اصول کار بودند. در قدم بعدی باید براساس چالش هایی که احتمال می دهید با آنها روبرو شوید نوع وینچ را انتخاب کنید. وینچ های هیدرولیک و پاور تیک آف (PTO) با موتور روشن ماشین کار می کنند. نوع اول با فشار سیال حاصل از پمپ هیدرولیک کار می کند و پمپ به وسیله موتور اصلی فعال می شود. نوع دوم با گیربکسی کار می کند که روی عقب دیفرانسیل سوار می شود. هردو نوع این وینچ ها قدرت خوبی دارند، و بنابراین برای بلندکردن ماشین های سنگین ایده آل هستند. همچنین این وینچ ها می توانند بدون خالی کردن باتری یا جوش آوردن پیوسته کارکنند. با این حال اگر موتور از کار افتاده باشد این وینچ ها نیز کار نخواهند کرد ولی می توانید درچنین مواقعی بعضی وینچ های پی تی او (PTO) را با دست بچرخانید.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

متداول ترین نوع وینچ آفرود وینچهای الکتریکی یا برقی هستند، که برق را مستقیما از باتری خودرو می گیرند. به همین دلیل، در صورت خاموش بودن موتور هم کار می کنند، اما مدت کارکرد آنها نا محدود نیست. همچنین نسبت به وینچ های هیدرولیک یا پی تی او قدرت کمتری دارند، گرچه در اکثر موقعیت های ریکاوری از عملکرد خوبی برخوردارند.
می توانید از کابل فولادی یا طناب مصنوعی در وینچ آفرود استفاده کنید. برخی از علاقمندان معتقدند که کابل فولادی بهتر است، اما بعضی طناب های مصنوعی تا ۲۰,۰۰۰ پوند (۹,۰۷۲ کیلو) استحکام پارگی دارند – که بیش از دوبرابر استحکام کابل فولادی است. نکته مهمتر اینکه، طناب بسیار سبک تر است، که موجب می شود کل بسته وینچ سبک تر باشد و این به نوبه خود کرنش کمتری بر تعلیق خودرو اعمال می کند.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

درهردو حالت، باید به فکر تقویت فنرها باشید تا بتوانند وزن اضافی وینچ را تحمل کنند. و فراموش نکنید که سپر کارخانه ای خود را هم تقویت کنید، که احتمالا برای ریکاوری خودرو به اندازه کافی قوی نیستند. به دنبال سپری در بازار بگردید که بارهای خیلی زیاد را بدون مختل کردن ناحیه ضربه گیر تحمل کند.

مترجم : علیرضا فروغی فر
منبع : پارس تیونینگ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد