تاریخچه جنرال موتورز آمریکا General Motors

تاریخچه جنرال موتورز آمریکا

جنرال موتورز، (General Motors)‏ یا به اختصار جِی‌ام، شرکت خودروسازی آمریکایی و چند ملیتی است، که دفتر مرکزی آن در دیترویت ، میشیگان قرار دارد.

شرکت جنرال موتورز در حال حاضر، بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان است. این ابرشرکت، از سال ۱۹۳۱ تا ۲۰۰۷ میلادی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت سازندهٔ خودرو در جهان شناخته می‌شد، اما در سال ۲۰۰۸ شرکت تویوتا از جنرال موتورز پیشی گرفت.

شرکت جنرال موتورز از نظر عملیاتی به ۵ بخش تفکیک می‌شود، که عبارتند از: جی‌ام آمریکای شمالی، جی‌ام اروپا، عملیات بین‌المللی جی‌ام، جی‌ام آمریکای جنوبی و خدمات مالی جی‌ام.

این کمپانی در ۳۷ کشور، دارای کارخانجات تولید خودروهای سبک و سنگین می‌باشد، که تحت برندهای شورولت، بیوک، جی‌ام‌سی، کادیلاک، اوپل، هالدن، سوزوکی، ایسوزو و واکسهال عرضه می‌شوند.

هامر، ساترن، پونتیاک، ساب، اولدزموبیل و دوو نیز از مارک‌های پیشین متعلق به این شرکت به‌شمار می‌آیند.

 


 

  

جنرال موتورز (جی ام)

کشور: آمریکا

شرکت مادر: مستقل

شرکت وابسته:

اُپل (آلمان)، وکسهال (بریتانیا)، جی ام کره (کره جنوبی)، هلدن (استرالیا)، شانگهای جی ام (چین) – ۴۹%، اس ای آی سی – جی ام ولینگ (چین) – ۴۴%

عناوین تجاری: شورلت، بیوک، کادیلاک، جی ام سی، اُپل، وکسهال، دوو، هلدن

جنرال موتورز

لوگوی جنرال موتورز

مکان، دیترویت، میشیگان

کارخانه های مختلف در آمریکا، کانادا، مکزیک و کشور های خارجی

مقدمه:

سال های زیادی است که جنرال موتورز به عنوان بزرگترین تولید کننده اتومبیل در دنیا محسوب می شود. ۷۸ سال است که این شرکت بالاترین جایگاه در جدول فروش جهانی را به خود اختصاص داده است (۸-۱۹۲۷ ، ۲۰۰۶ – ۱۹۳۱). با این وجود، جنرال موتورز از دهه ۱۹۷۰ به دلایل بحران نفتی، هجوم ژاپنی ها و اشتباهات مدیریتی شرکت تنزل یافت و در نهایت این مقام برتر، از آن تویوتا شد.

جی ام یک شرکت متنوع با بخش های زیادی بود. این شرکت در بازار داخلی اتومبیل ها را با هفت عنوان مهم ( شورلت، بیوک، پنتیاک، کادیلاک، ساتورن، جی ام سی و هامر) و هر کدام را با جایگاهی ویژه در بازار می فروخت. شورلت برند نان آور شرکت بود. پنتیاک در زمینه اتومبیل های ورزشی بود. بیوک تقریباً اتومبیل های لوکس را می فروخت، در حالیکه کادیلاک در حقیقت بسیار لوکس بود. ساتورن رقیب اتومبیل های ژاپنی محسوب می شد. جی ام سی و هامر هم تنها کامیون تولید می کردند. جی ام به منظور حفظ برندهای مختلف، مهندسی نشانه و تسهیم پلت فرم را ابداع کرد. اما از آن جایی که رقابت شدیدتر شد و ارزش سهام بازار این شرکت کاهش یافت، دیگر نتوانست برند های زیادی را در اختیار داشته باشد. اُلدزموبایل در سال ۲۰۰۴ به کل منحل شد، سپس پنتیاک، ساتورن و هامر نیز هنگامی که جی ام در سال ۲۰۰۹ ورشکست شد، به همان سرنوشت مبتلا شدند.

جی ام به عنوان یک شرکت بین المللی دارای شرکت های وابسته زیادی در خارج از کشور می باشد. این شرکت ها شامل اُپل/ وکسهال در اروپا، هلدن در استرالیا، جی ام کره در کره جنوبی و شانگهای جی ام در چین است. همانند دیگر بخش های صنعت در سال های اخیر، شرکت های وابسته آسیایی شرکت بسیار موفق تر از شرکت های وابسته اروپایی آن عمل کرده اند. در سال ۲۰۱۰ جی ام در چین اتومبیل های بیشتری نسبت به بازار داخلی این شرکت فروخت.

تاریخچه مختصر:

دو پیشرو جنرال موتورز، اُلدزموبایل و بیوک بودند. این دو شرکت به ترتیب توسط رانسام الی اُلدز در سال ۱۸۹۷ و دیوید بیوک در سال ۱۸۹۹ تأسیس شد. با این حال پدر جی ام در واقع بیلی دورانت می باشد. این مرد متفکر در زمینه تجارت، چنین می پنداشت که سرنوشت بسیاری از تولیدکنندگان آمریکایی اتومبیل به میزان بسیار زیادی به موفقیت یا شکست مدل های ویژه آنها بستگی دارد. او معتقد بود ائتلاف کوتاه مدت چند تولید کننده اتومبیل دارایی پایداری را فراهم می آورد زیرا تعداد مدل ها چند برابر می شود و گردش محصولات به طور یکنواخت تقسیم می شود. درنتیجه دورانت در سال ۱۹۰۳ بیوک و در سال ۱۹۰۹ اُلدزمویایل را خرید تا جنرال موتورز را تشکیل دهد.

جنرال موتورز

کادیلاک V16 سال ۱۹۳۰

جی ام توسعه دادن شرکت را همچنان با خرید اُکلندموتور (به پنتیاک تغییر نام یافت) و تولیدکننده اتومبیل های لوکس یعنی کادیلاک را در سال ۱۹۰۹ و در نهایت شورلت در سال ۱۹۱۶ ادامه داد. با ورود به سال ۱۹۲۰ جی ام در مقایسه با چهار سال قبل دارای هشت شرکت شده بود. همچنین با خرید اُپل (آلمان) در سال ۱۹۲۱ و وکسهال (بریتانیا) در سال ۱۹۲۵ تجارت خود را در کشور های خارجی نیز توسعه داد. علیرغم آن، دورانت سمت خود را در طول رکود در دوران پس از جنگ جهانی دوم از دست داد.

جنرال موتورز

کادیلاک ۱۹۵۹

ساختمان معروف جی ام در دیترویت به عنوان نماد صنعت آمریکا در سال ۱۹۲۰ تکمیل شد. از آن زمان به بعد تحقیق و توسعه مربوط به اتومبیل ها، با بودجه و امکانات متمرکز شد که باعث حسادت دیگر شرکت ها در سراسر دنیا شد. جی ام در تکنولوژی تولید انبوه همچون اولین تولید انبوه موتور شش سیلندر، موتور متراکم V8، انتقال اتوماتیکی، تهویه هوا، پنجره های برقی، شیشه های ایمن، رنگ های زود خشک شونده و غیره در دنیا پیشتاز بود. تا سال ۱۹۲۷ جی ام برخلاف سیاست فورد مبنی بر دارا بودن تنها یک مدل اتومبیل، به دلیل تنوع مدل هایش در مطرح شدن به عنوان بزرگترین تولیدکننده اتومبیل از فورد سبقت گرفت. فورد با کمک از مدل A خود توانست این عنوان را مختصراً در سال های ۱۹۲۹ و ۱۹۳۰ دوباره بدست آورد. پس از آن جی ام دوباره به جایگاه برتر دست یافت و در ۷۷ سال بعد در همان جایگاه ماند.

جنرال موتورز

کوروت ۴۲۷ (۱۹۶۷)

از دهه ۱۹۲۰ جی ام سیاست قیمت گذاری شفافی را اتخاذ کرد، هر بخش و هر مدل با میزان قیمت خاصی مشخص می شد و تا در مورد مشتریان هدف از رقابت داخلی اجتناب می کرد. از طرف دیگر،  جی ام به اصطلاح ” انقلابی” را در سبک اتومبیل ها به راه انداخت. او اولین طراح این صنعت یعنی هارلی ایرل را استخدام کرد تا به شکل مدل های مختلف تنوع دهد. او بر خلاف عملکرد اتومبیل، طبق علاقه و مد آنها را طراحی می کرد و با تغییر ظاهر اتومبیل ها در هر سال  ایده ” مدل سال” را مطرح کرد. همانند صنعت مد، این استراتژی هم رغبت مشتریان را برای تعویض دائم اتومبیل ها برانگیخت و در نتیجه فروش افزایش یافت. این موقعیت چنان پیش رفت که اتومبیل های جی ام در دهه ۱۹۵۰ دارای صندوق عقب های فوق العاده کشیده و دم بود که از هواپیماهای جنگی الگو برداری شده بود. مردم آمریکا در آن ” روز های خوب قدیم” ثروتمند بودند، از اینرو قادر بودندبرای این تغییرات هزینه کنند. این امر اقبال و موفقیت جنرال موتورز را به اوج رساند.

از دهه ۱۹۶۰ جنرال موتورز با مدل پنتیاک GTO به ” اتومبیل های پرقدرت” تمایل پیدا کرد. این تمایل بازار آمریکا را به موفقیتی دیگر کشاند. همه به دنبال این سبک اتومبیل پرقدرت با موتور V8 با بیش از هفت لیتر ظرفیت و ۴۰۰ اسب بخار بودند. در واکنش به اتومبیل پنی شرکت فورد، اتومبیل های موستانگ، شوی کامارو و پنتیاک فایربرد با موفقیتی معادل تولید کرد. همه تولیدکنندگان آمریکایی عملکرد درخشان و خارق العاده این اتومبیل ها با موتور V8 را با قیمتی ارزان در تعداد زیاد عرضه می کردند. این اتومبیل ها بزرگتر تولید می شدند (چنانکه می گفتند ” اندازه مهم بود”) و مشتاق برای صادرات بودند. کنترل این اتومبیل ها به دلیل اندازه و وزن آنها امکان پذیر نبود و همچنین دارای نقص توجه به فنربندی و طراحی شاسی بودند. کل صنعت موتور آمریکا بر آتش تنظیم شد و به نظر اروپایی ها احمقانه آمد.

جنرال موتورز

ساتورن (۱۹۹۰)

اولین بحران انرژی در سال ۱۹۶۷ شدیداً به جی ام (همچون فورد و کرایسلر) خسارت وارد آورد. اما چون بحران زود به پایان رسید، این خسارت خیلی به طول نیانجامید. اما از آنجاییکه دومین بحران نفتی در سال ۱۹۷۳ و نیز سومین بحران در سال ۱۹۷۸ همراه با انتشار دود سخت گیرانه تر و مقررات ایمنی بود، خیلی ملایم هم نبود. عدم طراحی این سه شرکت بزرگ در خصوص اتومبیل های کوچک مقرون به صرفه باعث شد تا هزینه سنگینی پرداخت کنند. فروش ژاپنی ها افزایش یافت. شورلت اولین به اصطلاح ” اتومبیل متراکم” خود یعنی کوروایر را تولید کرد اما در مقایسه با استاندارد های ما خیلی هم متراکم نبود. جی ام در طول دهه های ۷۰ و ۸۰ بارها و بارها ضرر و زیان دید. در سال ۱۹۸۹ جی ام بزرگترین خسارت که تاکنون در صنعت جهانی وارد آمده بود را ثبت کرد. پس از آن تمهیدات در خصوص کاهش هزینه به شرکت کمک کرد تا دوباره به جایگاه سودآوری بازگردد، اما هیچگاه شرکت دوباره به سهم پیشین خود در بازار داخلی دست نیافت.

جنرال موتورز

الدزموبایل آئورورا (۱۹۹۵)

از زمان ماستنگ، جی ام به عنوان یک شرکت ابرقدرت محافظه کار که به تدریج واکنش نشان می دهد، معروف بود. بسیار راجع به اصلاحات صحبت می شد اما به استثنای ساتورن کمتر عمل می شد. ساتورن ابداعی جدید بود. این مدل از سبک تولید و فرآیند توسعه ژاپنی ها پیروی می کرد و در سال ۱۹۹۰ باعث تأسیس کارخانه ای در تنسی شد. اما فقدان سرمایه گذاری های دراز مدت منجر به موفقیت کمی شد. سهام بازار داخلی جی ام کم کم کاهش یافت و به واگذاری اُلدزموبایل در سال ۲۰۰۴ منجر شد.

در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ جی ام مالکیت هایی را در مقیاس بزرگ بدست آورد. ساب را در سال ۱۹۹۰ و دوو را در سال ۲۰۰۳ خرید. سهام کمی از سوبارو و سوزوکی (بعد ها هر دو شرکت به منظور فراهم کردن پول فروخته شدند) را به مدت پنج سال بدست آورد. در سال ۲۰۰۰ با گروه فیات ادغام شد اما این پیوند تنها پنج سال به طول انجامید. با این وجود اقدام به خرید دوو و سرمایه گذاری مشترک با SAIC در چین بسیار موفق ظاهر شد که بخش جبران کننده ای ضرر در خاک خانه ایجاد شد.

از اواسط دهه ۲۰۰۰ به دستور رئیس بخش تولید باب لوتس اتومبیل های جی ام بسیار بیشتر توسعه یافت. متأسفانه بحران مالی آمریکا و رکود اقتصادی نشأت گرفته از این بحران در اواخر سال ۲۰۰۷ شدیداً به جی ام ضرر زد. در سال ۲۰۰۹ شرکت ورشکست شد ولی توسط دولت آمریکا نجات یافت. با حمایتی که آن را از ورشکستگی رها کرد دوباره روی پای خود ایستاد و از شر بیشتر بدهی ها و ظرفیت های افراطی اش رها شد و همچنین بعضی برند های تنزل یافته رها یافت همچون پنتیاک، ساتورن و هامر را فروخت و ساب را نیز به اسپایکر فروخت. همچنین با دریافت امتیاز از اتحادیه کارگری، هزینه های نیروی انسانی خود را به مقدار قابل توجهی کاهش داد. در نتیجه شرکت بسیار رقابت پذیر شد.













نام برند نشان تجاری بنیانگذاری تولید نخست پیوست به جی‌ام بازار محصولات
پرچم چین بااوجون
Baojun full logo.jpg
۲۰۱۰ ۲۰۱۰ ۲۰۱۰ چین
پرچم ایالات متحده آمریکا بیوک
Buick-logo.jpg
۱۸۹۹ ۱۹۰۳ ۱۹۰۸ آمریکای شمالی، چین، اسرائیل
پرچم ایالات متحده آمریکا کادیلاک
Logo of Cadillac.png
۱۹۰۲ ۱۹۰۲ ۱۹۰۹ آمریکای شمالی، اروپا، آسیا، خاورمیانه
پرچم ایالات متحده آمریکا شورولت
Chevypnglogo.png
۱۹۱۱ ۱۹۱۱ ۱۹۱۱ تمامی قاره‌ها بجز اقیانوسیه
پرچم ایالات متحده آمریکا جی‌ام‌سی
GMC-Logo.svg
۱۹۰۱ ۱۹۰۱ ۱۹۰۹ آمریکای شمالی، خاورمیانه
پرچم استرالیا هالدن
Holden logo.svg
۱۸۵۶ ۱۹۰۸ ۱۹۳۱ استرالیا، نیوزیلند
پرچم آلمان اوپل
Opel-Logo-2011-Slogan-Vector.svg
۱۸۶۲ ۱۸۹۹ ۱۹۲۹ تمامی مناطق بجز آمریکای شمالی و بریتانیا
پرچم چین وولینگ
Wuling logo std.jpg
۲۰۰۲ ۲۰۰۲ ۲۰۰۲ جمهوری خلق چین
پرچم بریتانیا واکسهال
Vauxhall Logo.jpg
۱۸۵۷ ۱۹۰۳ ۱۹۲۵ بریتانیا

نظرات 3 + ارسال نظر
حسین سه‌شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 09:01

سلام میشه منابع دیگش رو هم رو هم بنوسید؟ مهمه برام

آرش شنبه 20 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 15:46

پیشنهادی دارم و اون اینه که بهتره لینک سایتهایی که ازشون مطلب میزارین رو زیر هر پست بزاری اینطوری احترامیه به سایتهای مرجع. (این مطلب برگرفته از ویکی پدیا است )

بله درسته پیشنهاد شما کاملأ متین، ولی متن این پست از یک سایت و عکسهای اون نیز از سایتهای مختلف و همچنین بعضی از عکسها از خودم و با عکاسی خودم بوده و اگه بخوام لینک همه سایتها و اسامی همه عکاسها رو بزارم که...
باز هم ممنون از نظرتون

دانشجو پنج‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 00:37

ای ولا چه اطلاعات کاملی بود مرسی

خواهش میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد