دفاع مقدس و خودروهای دودیفرانسیل

دفاع مقدس و خودروهای دودیفرانسیل

پس آغاز جنگ تحمیلی همه ی نیروها برای دفاع از سرزمین عزیزمان ایران بسیج و نیروهای مسلح به مناطق مرزی و مورد تهاجم زمینی دشمن اعزام شدند. مناطق جنگی کشور در غرب و جنوب قرار داشتند. 

غرب به علت دارا بودن طبیعتی کوهستانی و جنوب غرب نیز به علت بیابانی بودن نیروهای نظامی را برای دسترسی با مشکل مواجه ساخته بود.

اتومبیل های دو دیفرانسیل به علت قابلیت خاص آمادگی تردد در مناطق صعب العبور به سرعت در این مناطق به کار گرفته شده و وارد میدان جنگ شدند. 

 

با یک نگاه کلی به خاطرات جنگ تحمیلی به حضور پررنگ اتومبیل های دو دیفرانسیل در خطوط مختلف جبهه و جنگ می شود پی برد کارایی این اتومبیل ها در بخش های مختلف به اثبات رسیده بود و منطقه ای وجود نداشت که مملو از آن ها نباشد قابلیت دودیفرانسیل ها برای مسلح شدن باعث شد توپ ها ی سبک و انواع تیربار تا کالیبر 50 میلیمتری بر روی آن ها نصب و برای عملیات پوششی- پشتیبانی و رزم های نامنظم و چریکی مورد استفاده قرار گیرند.

همچنان جنگ به سرعت تمام نقاط کشور را در بر گرفت و مناطق شهری و غیر شهری هم خیلی زود دستخوش حمله های بی امان دشمن شد. خطوط مقدم جبهه ها مملو از اتومبیل های دو دیفرانسیل شد که در آن روزها کاملا برای شرایط سخت و آف رود ساخته می شدند و توانایی روبه رویی با مسیرهای دشوار و ناهموار را داشتند از این رو با کمترین صدمه وبیشترین کارایی قابلیت تردد در مسیر های آف رود را یافته و به خدمت خود ادامه      می دادند. اما در بعضی از مناطق جنگی شرایط محیطی به نوعی رقم می خورد که عملا اتومبیل های دو دیفرانسیل هم بی استفاده می شدند. مسیرهایی که هیچ دودیفرانسیلی توان ورود به آن را نداشت اما ایرانی باغیرت وخلاق از پا ننشست و تسلیم شرایط نشد . عزم اسلامی که موجب شگفتی دنیا شده بود اینک دست به حرکت خلاقانه ی دیگری زد و با نوآوری های پی در پی توجه جهانیان را به خود جلب نمود و باعث حیرت و خشم دشمن و تحسین دوستانش گردید.

 


 در روز های سخت جنگ که به جز معدود کشورهایی که با واسطه و هزار اما و اگر با ایران داد و ستدهای اقتصادی داشتند .

هیچ کشوری جرات برقراری ارتباط با کشورمان را نداشت تحریم و محاصره اقتصادی ندیده گرفتن کشوری که جز خداوند یاوری نداشت و تمام دنیا به او دندان دشمنی نشان می دادند .

در چنین شرایطی بود که جهادگران مومن ایرانی با تکیه بر قدرت خداوند سبحان وارد کارزار شدند و تمام مناسبات را بر هم زدند و متناسب با جغرافیای رملی بیابانی و ناصاف مناطق مرزی که دشمن تا دندان مسلح به نفع خود از آن استفاده می کرد خودروی تویوتا لندکروز وانت (fj45) این خدمت گزار بی چون و چرای دفاع مقدس را به شنی مجهز کرده و روانه ی بیابان نمودند.

 

پس از ساخت لندکروز شنی دار مخصوص مناطق رملی و بیابانی مهندسین جهاد نفربر زرهی دو زیستی را طراحی و ساختند که توان حرکت در آب و خشکی را توامان دارا بود . در این پروژه مهندسین خلاق و با ایمان ایرانی به تکنولوژی ساخت سیستم های تعلیق پیشرفته تری نیز دست یافتند و بعد از این پروژه نفربر کوچک تری با قدرت مانور و حرکت با لاتری را برای انتقال فرماندهان به خطوط مقدم طراحی نموده ساختند.

مواردی که ذکر شد گوشه ای از خلاقیت و نو آوری های رزمندگان جبهه ی حق علیه باطل بود اما جدای از این موارد به طور کلی دو دیفرانسیل ها در طول 8 سال دفاع مقدس خدمات فراوانی به رزمندگان اسلام ارائه کردند.

شاید فرماندهی را نیابید که در طول دفاع مقدس با دو دیفرانسیل ها ارتباط نداشته باشد . همین مرکب هایی که محل شهادت بسیاری از فرزندان پاک این آب و خاک شدند.

رزمندگان و بچه های جنگ ارتباط خاص و جالبی با دو دیفرانسیل ها دارند . وقتی پای صحبت هر یک از این مردان نازنین می نشینی محال است در لابه لای حرف هایشان نامی از آنان به میان نیاورند.

به اعتراف خیل فرماندهان و رزمندگان دوره دفاع مقدس و جنگ تحمیلی این دو دیفرانسیل های دوست داشتنی خدمات فراوانی در برخی از مقاطع تعیین کننده و حیاتی بوده است و همین امر باعث شده است که در خاطره ی تاریخ سرزمینمان ایران اسلامی ثبت و ظبط گردد.

 

از جمله خودرو های موجود در جبهه می توان در ابتدا به جیپ کاام 410 که خودرو ی فرماندهی و همچنین جیپ کاام 411  آمبولانس و جیپ کاام که مجهز به توپ 106 بود . و همچنین خودروی پر قدرت و شگفت انگیز تویوتا لندکروز وانت (fj45) و جیپ تویوتا لندکروز - کالسکه ای(fj40) و تویوتا لندکروز استیشن فرماندهی (fj60و fj62) اشاره کرد که همگی این خودرو ها بسیار کارآمد و مفید بودند و به نوعی در آزمون شرایط سخت و بسیار دشوار محیطی و مناطق مختلف پیروز شدند.

 


 

 

هم اکنون نیز در جای جای دنیا و شرایط سخت شاهد حضور لندکروز در خط مقدم هستیم.

تعدادی تصویر از این شرایط و خودرو ی تویوتا لندکروز به نمایش میگذاریم.

برای مناطق شنی که امکان عبور نیست طراحی شده :

 

 

 

 


 


برگرفته از سایت چهار در چهار آفرود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد